Kaliteli Uyku Kanseri Önler mi?

06 Aralık 2019

Uyku ihtiyacını tam olarak gideremeyen veya gece vardiya yapıp gün içinde uyuyan insanlarda; kardiyovasküler hastalık, diyabet gibi metabolik hastalıklar ve bazı kanserlerin görülme sıklığı artmaktadır. Uyku düzenindeki bozulmaların genelde 2 sistem üzerinden kanser gelişimini etkilediği düşünülmektedir; 1-Kortizol denen bağışıklık sistemi ile ilişkili hormonun gün içi salınma düzenindeki bozulmalardan kaynaklanan bağışıklık sistemi baskılanması 2-Melatonin denen ve kansere karşı koruyucu etkisi olan hormonun salgısındaki azalma.

 

Uykunun kalitesinin düzelmesi için yapılabilecek bazı yöntemler;

  • Öğleden sonra kafeinli içecekler (kahve veya çay) ve yiyeceklerden (çikolata) uzak durun

  • Akşam 19.00’dan sonra yemek yemeyin

  • Doktorunuz tarafında önerilen size uygun, düzenli bir egzersiz, uyku düzenine katkı sağlar. Ancak egzersiz, yatma saatinden 3-4 saatten önce yapılmalı

  • Gece, problem çözmeye yönelik görüşmeler veya stres yapacak aktivitelerden uzak durun, bunları gün içinde yapın

  • Elektronik aletleri (Telefon, televizyon gibi) yatak odanızda bulundurmayın

  • Yatak odanız karanlık, sessiz ve uygun ısıda olmalı

  • Yattıktan sonra sizi huzursuz edecek düşüncelerden uzak durmaya çalışın

  • Eğer 15-20 dakikadan uzun süre uyuyamamış iseniz kalkın, ancak televizyon seyretmeyin, kitap okumak gibi sizi rahatlatacak ve uykunuzun gelmesini sağlayacak şeyler yapın

  • Tüm önerilere uymanıza rağmen uyku probleminiz devam ediyor ise doktor yardımı gerekiyor demektir.

Yukarı