Keten Tohumu Nedir? Neye İyi Gelir?

30 Ocak 2024

KETEN TOHUMU NEDİR? 

Keten tohumu (Linum usitatissimum), mavi çiçekli bir bitkidir ve Linaceae familyasının bir üyesidir.

İçeriğinde (100g) nem (6,5g), karbonhidrat (28,8g), protein (20,3g), yağ (37,1g), mineraller (2,4g), kalsiyum (170 mg), demir (370 mg), karoten (2.7ug) ve tiamin (0.23 mg) bulunan yağlı bir tohum bitkisidir.

Keten tohumu iyi miktarda α-Linolenik Asit (ALA), omega-3 yağ asidi, protein ve diyet lifi içermektedir. Çeşitli çalışmalar, bu bileşenlerin insanlarda beslenme açısından iyi çalıştığını ortaya koymaktadır.

keten tohumu nedir

 

KETEN TOHUMU FAYDALARI NELERDİR? 

Keten tohumu diyet lifi, kabızlığı azaltmada, bağırsak hareketini daha iyi tutmada ve hipokolestermik ajan olarak olumlu etki gösterir. Aynı zamanda keten tohumu, antioksidan aktiviteye ve serbest oksijen radikallerini temizleme aktivitesine sahiptir. Bu nedenle keten tohumu, antikanser özelliğe sahip olabilir.

Keten tohumu iyi miktarda α-Linolenik Asit (ALA), bir omega-3 yağ asidi, protein, diyet lifi, lignan, özellikle secoisolariciresinol diglukosit (SDG) içerir. Çeşitli çalışmalar, bu bileşenlerin insanlarda beslenme açısından iyi çalıştığını ortaya koymaktadır. ALA, bebek beyin gelişimi için faydalıdır, kan lipitlerini ve kardiyovasküler hastalıkları azaltır.

keten tohumu faydaları nelerdir

 

SİNDİRİME YARDIMCI OLUR 

Keten tohumu, hem çözünmeyen hem de çözünen lif içerir. Bu diyet lifleri, gevşemeyi iyileştirmeye ve kabızlığı önlemeye yardımcı olur. Dışkı miktarını arttırır ve bağırsaktan geçiş süresini azaltır.

keten tohumu ve sindirim

 

KOLESTEROLÜ DÜŞÜRÜR

Keten tohumunun çözünür lif kısmı, toplam diyet lifinin yaklaşık üçte birini oluşturur ve kan şekeri düzeyini korumaya, kolesterol düzeyini ise düşürmeye yardımcı olur. Alımı karaciğer fonksiyonunu iyileştirir.

 

ANTİOKSİDAN AÇISINDAN OLDUKÇA ZENGİNDİR 

Keten tohumundaki polisakkaritler çeşitli hastalıkların riskini azaltır. Lupus, nefrit, damar sertliği ve hormona bağlı kanser türlerinde koruyucu etkiye sahiptir.

Keten tohumu güçlü antioksidanlar olan fenolik asitler, sinamik asitler, flavonoidler ve ligninler gibi birçok fitokimyasal içerir. Bu içerikler, hücre büyümesini ve canlılığını etkiler. Aynı zamanda kansere ve kalbe karşı koruma sağlar.

Antioksidan keten tohumu

 

UYKU / UYANIKLIK DÖNGÜSÜNÜN DÜZENLENMESİNDE ETKİLİ OLABİLİR 

Keten tohumunda bulunan yüksek omega-3 yağ asitleri ve triptofan, kandaki serotonin (uyku düzenleyici bileşik) seviyelerinin artırılmasına yardımcı olur.

İçeriğinde bulunan magnezyum, sinir sistemini gevşeterek etkisini gösterir ve gece terörünün üstesinden gelmeye destek olur.

Magnezyum aynı zamanda kaygı, stres ve depresyonun üstesinden gelmede etkilidir.

keten tohumu ve uyku

 

ADET ÖNCESİ ( PMS ) SEMPTOMLARININ HAFİFLETİLMESİNDE FAYDALANILABİLİR 

Keten tohumu içerisinde bulunan α-Linolenik asit, adet öncesi sendromunun daha kolay geçmesine yardımcı olur. Keten tohumunda bulunan fitoöstrojenler vücuttaki östrojen seviyesini dengeleyerek ağır dönemlerin düzenlenmesinde etkilidir.

Ruh hali değişimleri PMS ile ilişkili sık görülen sorunlardır. Bu değişimler, keten tohumu tüketilerek önlenebilir.

 

CİLDİ BESLER, AKNE SORUNLARINDA VE CİLT RENGİNİN DÜZENLENMESİNDE ETKİLİDİR 

İltihaplanmanın sivilce oluşumunun nedenlerinden biri olduğu düşünülmektedir. Keten tohumu, iltihaplanma üzerinde koruyucu bir konumda olup bu nedenle sivilce oluşumunun azaltılmasına yardımcı olabilir.

İçeriğinde bulunan omega-3 yağ asitlerinin varlığı nedeniyle, cilt sağlığını etkileyecek fazla yağların azalmasında faydalıdır. Keten tohumu, sağlıklı yağ dengesinin yeniden sağlanmasına katkı sağlar.

Keten tohumu, antioksidan açıdan zengin olmasıyla beraber cildi içten besler, nemlendirir. Lignan ve antioksidan sayesinde cilt sarkmalarının önlenmesinde ve cildin sıkılaşmasında etkilidir.

keten tohumu ve cilt

 

PROTEİN KAYNAĞI OLARAK KETEN TOHUMU 

Keten tohumundaki protein içeriğinin %10,5 ila %31 arasında olduğu rapor edilmiştir. Kabuğu alınmış ve yağı alınmış keten tohumunun yaklaşık protein içeriği, çeşidin büyüme konumuna ve tohumun işlenmesine bağlı olarak önemli ölçüde değişiklik göstermiştir. Kabuk fraksiyonu daha düşük protein seviyeleri içerir ve kabuk ayırma, keten tohumu protein düzeyini %19.2'den %21.8'e yükseltir. Albümin ve globulin tipi proteinler keten tohumundaki başlıca proteinlerdir.

 

KETEN TOHUMU TÜKETİMİ NASIL OLMALIDIR? 

Çiğ ve henüz olgunlaşmamış keten tohumu toksin içerebilir. Bu nedenle tüketiminde dikkatli olunmalıdır.

Keten tohumunu çiğ bir şekilde tüketmek yerine, salatalara, yoğurtlara, köfte harçlarına, fırın grubu ürünlerine (ekmek, kek, kurabiye gibi) ve içeceklere eklenerek tüketilmesi tavsiye edilir.

Gebelerin, emzirenlerin, alerjik bünyelilerin ve kan sulandırıcı ilaç kullanmak durumunda olanların bir uzmana danışarak tüketmesi daha sağlıklı olacaktır.

 

Detaylı bilgi için Beslenme ve Diyet kliniğinden destek alabilirsiniz. 

keten tohumu tüketimi nasıl olmalıdır




Yukarı